صدق نیت 1 ,

۱۳۹۵/۶/۲۰ شنبه
(0)
(0)
صدق نیت 1
صدق نیت 1
براستی اگر بشر ،در هر کار ، به همان نسبت که به حفظ ظاهر می کوشد به اخلاص و پاکی نیت آراسته بود  عالم روشن و دلپذیر می شد نه تیره و دل آزار  و اسیر تباهی.

هر جا که صدق و اخلاص نباشد ،تزویر  و فریب جلوه می فروشد ،جلوه ای دروغین و بی اثر ، و به خوبی روشن است که آنچه از سر صدق و خلوص نیت صورت نگیرد ، و به زبان آید هر چند به ظاهر خوب نماید ، اعتباری نمی تواند داشت  ،  دروغ و ریا و ناراستی  همیشه مورد ملامت خدا و انسانهای  راستین بوده و به قول حافظ:
خدا زآن خرقه بیزار است صدبار. که صد بت باشدش در آستینی.
ویا سعدی در کتاب گلستان  حکایتی اندر ملامت   ریا و ناراستی و دروغ آورده است
که { زاهدی مهمان پادشاهی بود چون به طعام بنشستند کمتر از آن خورد که ارادت او بود ( اشتها داشت )و چون به نماز بر خاستند بیش از آن کرد که عادت او ،تا ظن صلاحیت در حق او زیادت کنند.
چون به مقام ( منزل ) خویش آمد سفره خواست تا تناولی کند ، پسری صاحب فراست و( با هوش )داشت، گفت:  ای پدر باری به مجلس سلطان در، طعام نخوردی ؟
گفت: در نظر ایشان چیزی نخوردم که بکار آید ( پسر) گفت: نماز راهم قضا کن  که چیزی نکردی که بکار آید.000 }

ریشه ی دروغ  عدم اخلاص است  حرفهای به ظاهر نگارین و زیبا ولی عاری از روح و حقیقت  و غیر منطبق با واقعیت.
 گفتار و کردار هایی که ظاهر آنها چیزی بوده و باطن چیز دیگر ،
و به عبارت بهتر خالی از صدق و اخلاص  .
با آن همه تلاشهایی که بشر به لحاظ فکری  و قلمی  و فداکاری ها و جانبازی ها  در راه تحصیل آزادی کرده است ، [ رو من رولان]
نویسنده ی معاصر فرانسوی در اثر  مشهور خود به نام [ ژان کریستف] که در عین حال تأملی در تمدن معاصر فرانسه  و آلمان است  می نویسد:
{ بیچاره آزادی ، این جهان برای تو نیست !}  به نقل از روانه روشن دکتر یوسفی ص 6
مرحوم استاد زنده یاد دکتر غلامحسین یوسفی در صفحه ی 6 همین کتاب روانهای  روشن  نوشته اند:
ولتر نویسنده و حکیم فرانسوی ، این سخن معروف را گفته:
" من با آنچه شما می گویید مخالفم اما تا  پای جان دفاع خواهم کرد که شما حق داشته باشید آن را بگویید " و با آن که خود ولتر قطعه ی معروف " بودن یا نبودن" از هملت شکسپیر را به فرانسوی ترجمه کرده و به شعر درآورده است  
ولی همین ولتر حکیم و اندیشمند ، وقتی در سال 1776 م آثار شکسپیر به زبان فرانسوی ترجمه شد  ،مقام ادبی خویش را در خطر دید و نه تنها به انتقاد آثار شاعر انگلیسی پرداخت که کوشید به وسیله ی آ کادمی فرانسه نمایش آثار شکسپیر را دراین کشور یعنی فرانسه ممنوع کند !!

هزار و چهارصد ویا پانصد سال پیش  علی ع فرمودند :  توکل بر علم ضلالت یا گمراهی  می آورد و توکل بر مال ذلالت و خواری می آورد  و توکل بر  خدا هدایت و رستگاری می آورد.
رسول گرامی اسلام حبیب اله العالمین ص فرمودند:
اهمیت اعمال به نیات آنهاست ، و نیت مومن را از گفتار او و کردارش بهتر شمردند.  
فرمودند: عمل خالص کن ، اندکی از آن تورا بس کند.
زیرا هر عبادت که از انسان صادر شود قالبی است ،روح او اخلاص است از دل.000
و عمل و یا گفتار بی اخلاص همچون بناست بی بنیاد و اساس که زود خراب شود و روی به ویرانی گذارد.0000 و ریا و دروغ زهر است که وقتی بر عمل افتد هلاک کند.

مراجعه بفرمائید به کتاب احیاء علوم الدین  امام محمد غزالی ترجمه ی مرحوم استاد حسین خدیوجم

گر حکیمی دروغ ساز مباش.
با کژ و با دروغ یار مباش.
اوحدی مراغه ای دیوان 554
مرتبط با این بخش
صدق نیت 2صدق نیت 3
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتابطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب