ندای عدالت 2

۱۳۹۵/۵/۳۱ یکشنبه
(0)
(0)
ندای عدالت 2
ندای عدالت 2
سخن در کیفیت حیات بود
 و این که ارزش عمر به طولانی بودن آن نبوده بلکه به استفاده ی بهینه از ایام آن است، ساعاتی و ایامی از آن گونه که پیر(درزی) خیاط، کرباس دوز در استقرار حقیقت و احقاق حق مظلوم صرف کرده است، براستی این پیر. درزی که بود و در بغداد عصر معتصم عباسی چنین نفوذکلام در امیران گردن کش را از کجا حاصل کرده بود ؟
چرا سخنش را قبول می کردند. و هرچه می گفت در وقت به جای می آوردند. ؟
حال از زبان پیر کرباس دوز بشنویم که کیست و. این مقام محصول چیست ؟

پیر گفت: ای مرد پیشه ور "بدان که مرا سی سال است تا بر مناره ی این مسجد مؤذنی می کنم وکسب من از درزیگری (خیاطی) است و هر گز”می”و شراب نخورده ام و. ....کارهای ناشایست روا نداشته ام”

در این کوچه سرای امیر ترک است.
روزی پس از نماز عصر از مسجد بیرون آمدم.
امیر ترک را دیدم مست می آمد و دست در چادر زنی جوان زده بود و او را به زور می کشید و آن زن فریاد می کرد و می گفت:
ای مسلمانان به فریاد من برسید که من. ....دختر فلان کس هستم و زن فلان کس هستم و خانه ام در فلان محله است. و همه کس بر پوشیدگی و عفاف من گواه است.
ای مسلمانان این امیر ترک مرا به زور می برد تا بامن فساد کند.
شوهرم سوگند خورده است که اگر شبی در خانه نباشم، و غیبت کنم مرا طلاق دهد. و می گریست و هیچ کس به فریاد او نمی رسید، زیرا این امیر ترک بسیار بزرگ و محتشم بود. و ده هزار سوار داشت. و کسی جرأت نمی کرد با او سخن گوید.،
من لختی فریاد کردم ولی سود نداشت.، و آن امیر ترک فاسد، زن را به خانه ی خویش برد.

مؤذن مسلمان نمی توانست در برابر این فساد و ستم ساکت و بی اعتنا بماند، چرا که پیغمبر اسلام ص فرموده اند: "ان الناس اذا رأوا الظالم فلم یأخذوا علی یدیه اوشک أن یعمهم الله بعقاب منه”
[فیض القدیر جلد 2 صفحه ی 399 به نقل از کتاب روانهای روشن استاد زنده یاد دکتر غلامحسین یوسفی صفحه ی 218 چاپ یزدان. 1363]
یعنی اگر مرد ظالمی را دیدند. واو را از ظلم باز نداشتند، زود باشد که خداوند تعالی آنان را مشمول کیفر آن گرداند.

راغب اصفهانی در صفحه ی. 27. جلد اول کتاب. محاضرات الادباء نوشته است [به نقل از همان و همان صفحه]
"افضل المعروف نصرت الملهوف”
یعنی بهترین نیکوکاری یاری ستمدیده و مظلوم است.  

علاوه بر آن اینک پای آبروی زنی در میان بود و حمایت از ضعیفان و دفاع از عرض و شرف زنان، از اصول فتوت و جوانمردی و مروت. محسوب می شد.

جان میلتون شاعر انگلیسی که در قرن 17 میلادی می زیست. کتابی دارد به نام [ منظومه ی بهشت بازیافته]
در کتابش نوشته است: { بیشتر مردم فضیلت را می ستایند ولی از تعلیمات آن پیروی نمی کنند }
همان که در کتاب کریم ود قرآن مجید می خوانیم که: لم تقولون مالا تفعلون /صف 2

اما مرد درزی کرباس دوز از اینگونه مردم نبود، مؤذن مسلمانی بود که نمی توانست و نمی بایست در برابر این فساد و ستم بی اعتنا بماند.

وی در ادامه ی حکایت خود، برای مرد پیشه ور گفت: “مرا حمیت دین بجنبید و بی طاقت شدم، رفتم و پیران محله را گرد آوردم و به در سرای امیر ترک. رفتیم و نهی از منکر کردیم. و فریاد برآوردیم. که “مسلمانی نمانده است که در شهر بغداد، بر بالین، خلیفه و دار الخلافه، زنی را به زور از خیابان بربایند وبه خانه ببرند و با او فساد کنند !!
عبارت خواجه نظام الملک چنین است: { زنی را به کره( به ضم کاف) و مکابره از راه بگیرند ودر خانه برند و با او فساد کنند}
پیران صالح محله خطاب به امیر ترک فاسد فریاد زدند که: "اگر این زن را بیرون فرستی، واگر نه هم اکنون به درگاه معتصم رویم و تظلم کنیم، اما امیر ستم پیشه، نابکارتر از آن بود که از رفتار زشت خویش دست بردارد، او با غلامان خود از خانه بیرون آمد. و ماپیرمردان محله را زدند و دست و پایمان را شکستند، ناچار گریختیم و پراکنده شدیم.

شاید هرکس دیگری به جای مردمؤذن مسلمان بود با آن دست وپای کوفته وبا آن همه تلاشی که برای نجات آن زن کرده بود تا شب از خانه بیرون نماند و مطلقه نشود و تلاشش به جایی نرسیده بود.
و از طرفی مصلحت اندیشی ایجاب می کرد که بیشتر از این خود را به خطر نیفکند، به دنبال کار خود می رفت.
و گوشه ی عافیت اختیار می کرد، اما وجدان و دل حساس او آرام نمی گرفت.
از بلز پاسکال ریاضیدان و فیزیکدان و فیلسوف قرن 17 میلادی نقل کرده اند: { قلب آدمی از برای خود دالیلی منطقی دارد که برای مغز نا آشناست }
 به عبارت دیگر راهی که از قلب می گذرد از مغز نمی گذرد.
[ همان > روانهای روشن صص 74 و 219 ]

پیرمرد درزی، در ادامه ی حکایت خود خطاب به مرد پیشه ور گفت: پس از نماز شام که به بستر رفتم.”در حالی که از رنج و غیرت مرا خواب نمی برد. تا از شب نیمی بگذشت. من در تفکر مانده بودم که فکری به خاطرم رسید...
مرتبط با این بخش
ندای عدالت 3ندای عدالت 1
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
درخواست کتاب های کمیابقوانین کلیه ضوابط و قوانین فروشگاه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد . در صورت هرگونه تغییر در ضوابط و قوانین فروشگاه متعاقبا تغییرات جدید در همین صفحه درج می گردد . راهنمای خرید برای خرید از فروشگاه پس از اطمینان از موجودیت و قیمت کالای مورد نظر خود ، میتوانید کالا را به سبد خرید خود اضافه نمایید . برای ثبت نهایی سفارش باید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر تا کنون حساب کاربری نساخته اید، ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و حساب کاربری خود را ایجاد نمایید. ضمانت اصل بودن کالا کلیه کالاها دارای برچسب هولوگرام بوده و هیچ گونه دخل و تصرفی بر قطعات و اجزای وابسته آنها صورت نگرفته است . کلیه پک کالا بدون کوچکترین آسیب و کم و کیفی از تولید کننده مستقیما خریداری شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. کلیه گارانتی های ارائه شده برای کالاها نیز از جانب شرکت های معتبر و نمایندگان کالاها می باشد.
تایید logo-samandehi
aparatinstagramtelegramfacebookgoogletwiter
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی