سه نصیحت بزرگ

۱۳۹۵/۵/۱۱ دوشنبه
(1)
(0)
سه نصیحت بزرگ
سه نصیحت بزرگ
بسم الله الرحمن الرحیم 
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 
سلام علیکم 
صبح جمعه ی شما دوستان بخیر

خداوند متعال در قرآن مجید ودر آیه ی 199 سوره ی اعراف  ،خطاب به حبیبش حضرت محمد مصطفی می فرمایند: 
( ای رسول ما) 
طریق { عفو} و بخشش پیش گیر . 
مردمان را به نیکویی دعوت کن . 
از جاهلان روی بگردان .


سعدی با الهام از این آیه ، سروده است : 
خیری کن ای فلان و غنیمت شمار عمر . 
زآن پیشتر که بانگ برآید فلان نماند .  

ودر جای دیگر سروده است : 
خور و پوش و بخشای و راحت رسان . 
نگه می چه داری ز بهر کسان .

و حافظ شیراز صد سال بعد از سعدی سروده است : 
نخست موعظه ی پیر می ، فروش این است . 
که از معاشر ناجنس احتراز کنید .

معروف است که روزی امام محمد غزالی طوسی بر منبر گفت : 
" ای مردمان، من سالهاست که شما را موعظه و نصیحت می کنم ،اکنون می بینم که همه ی آن حکمت ها و موعظه ها  ،در دو بیت شعر از همشهری من فردوسی طوسی آمده است : 
ز روز گذر کردن اندیشه کن . 
پرستیدن دادگر پیشه کن . 
به نیکی گرای و میازار کس . 
ره رستگاری همین است و بس .

خداوند متعال خطاب به رسولش و حبیبش محمد ص فرمودند : 
دامن عفو گیر، به نیکوکاری دعوت کن، از جاهلان دوری کن . 

{ عفو} نشانه ی شرح صدر است و عفو حقیقی این است که : 
آدمی دریابد اگر خطایی رفته است ،از جهل است . 

 از آنجا که علم، برآیند و محصول درک جهل است،  عالم ،جاهل را از آن جهت عفو می کند، که خود سراسر نور و آگاهی است، 
بنابر این { عفو} از جنس آگاهی و نور است . و آن خطا که از جهل تاریکی آمده  ،به نور این آگاهی یعنی { عفو} محو می شود، { عفو } محو ظلمت در نور است.


و مقصود از جاهلین در اینجا ، صرفا افرادی نیست که نادان باشند ،از آن که عذر نادان خواسته است، بلکه بیشتر مقصود انسانهایی است که معاند ، سرسخت و لجوج  درعین حال مبتلا به جهل مرکب اند . 

جهل مرکب یعنی جهل آمیخته با تعصب دینی و قومی و گروهی و فرقه ای، در فرهنگ لغات ودر محاورات از این جاهلان گاه به کلماتی مانند : احمق، مغفل و جلف و ... تعبیر شده . 

به دستور خداوند در آیه ی فوق باید از این افراد ، دوری کرد  و گریزان بود . 
باصطلاح قرآن باید { اعراض} کرد : 
واژه ی { اعراض} بهترین کلمه برای موضع گیری در مقابل چنین انسانهایی است که به هیچ وجه نباید ،درگیر ایشان شد . 

چنان که حضرت عیسی ع را دیدند که سخت به راهی می گریزد ، یکی به دنبال او روان شد تا علت را بپرسد و حضرت مدتی گریخت و سخن نگفت تا بالاخره پاسخ داد و : 

گفت از احمق  گریزانم برو . 
می رهانم خویش را ،بندم مشو . 
ز احمقان بگریز چون عیسی ع گریخت . 
صحبت احمق بسی خونها که ریخت .
مثنوی مولوی  

سعدی هم  سفارش می کند که : 
دوستی با مردم دانا نکوست . 
دشمن دانا به از نادان دوست .

منصور دوانیقی، دومین طاغوت خشن عباسی در ضمن نامه ای  به امام صادق ع ( که در آستانه ی سالگرد شهادت مظلومانه اش بسر می بریم)نوشت : 
چرا مانند سایر مردم به مجلس ما نمی آیی ؟ چرا در زمره ی اطرافیان ما قرار نمی گیری ؟ تا از سوی ما بهره مند شوی ؟ 
 امام صادق ع در جواب نوشت : 
" در نزد ما ( عترت و اهل بیت رسول الله)  از( امور مادی) چیزی نیست که برای آن از تو بترسیم.
و در نزد تو از امور معنوی چیزی نیست که به خاطر آن به تو امیدوار گردیم،
ای منصور در نزد تو نه نعمتی وجود دارد که به حضورت بیایم و به خاطر آن به تو تبریک گوییم ،ونه تو خود را دربلا و مصیبت  می بینی که بیاییم و به تو تسلیت گوییم . 
بنابراین برای چه نزد تو آییم ودر مجلس تو شرکت جوییم ؟ 

منصوردوانیقی پس از دریافت این پاسخ  کوبنده نوشت : 
نزد ما بیا و مارا موعظه و نصیحت  کن اشاره به( آیه ی 199 اعراف ) . 

امام صادق ع در جواب نوشت : 
{{کسی که دنیا خواه است تو را نصیحت نمی کند ( زیرا دنیایش به خطر می افتد ) و کسی که آخرت خواه باشد ،نزد تو نمی‌آید.}}

 کتاب کشف الغمه جلد 2 ص 448  از محدث خبیر ،عیسی اربلی 
به نقل از مقاله ی  استاد محمد محمدی اشتهارد ی [ویژه نامه ی اطلاعات 26498]

از انسان جاهل متکبر  اعراض کن ،  و جاهل متکبر و مغفل واحمق کسی است که دنیا او را به خود مشغول کرده و از آخرت غافل شده است 
 با خواست خدا و به شرط داشتن عمر ، در درس سحر فردا 
روز شهادت امام صادق ع  
 در رابطه با انقلاب فرهنگی در سیره ی آن حضرت 
مطالبی را به محضر دوستان تقدیم می کنم .

ضمن عرض تسلیت شهادت  امام جعفر صادق ع 
 همه ی دوستان را به خدای بزرگ  می سپارم 
دعا بفرمائید که سخت محتاج به دعای شما بزرگان مستجاب الدعوه هستم.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
درخواست کتاب های کمیابقوانین کلیه ضوابط و قوانین فروشگاه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد . در صورت هرگونه تغییر در ضوابط و قوانین فروشگاه متعاقبا تغییرات جدید در همین صفحه درج می گردد . راهنمای خرید برای خرید از فروشگاه پس از اطمینان از موجودیت و قیمت کالای مورد نظر خود ، میتوانید کالا را به سبد خرید خود اضافه نمایید . برای ثبت نهایی سفارش باید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر تا کنون حساب کاربری نساخته اید، ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و حساب کاربری خود را ایجاد نمایید. ضمانت اصل بودن کالا کلیه کالاها دارای برچسب هولوگرام بوده و هیچ گونه دخل و تصرفی بر قطعات و اجزای وابسته آنها صورت نگرفته است . کلیه پک کالا بدون کوچکترین آسیب و کم و کیفی از تولید کننده مستقیما خریداری شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. کلیه گارانتی های ارائه شده برای کالاها نیز از جانب شرکت های معتبر و نمایندگان کالاها می باشد.
تایید logo-samandehi
aparatinstagramtelegramfacebookgoogletwiter
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی