درس سحر / نیکویی 1

۱۳۹۵/۵/۶ چهارشنبه
(0)
(0)
درس سحر / نیکویی 1
درس سحر / نیکویی 1
بسم الله الرحمن الرحیم 
و صل الله علی محمد و آله طاهرین 
سلام علیکم و رحمت الله 

سحر با باد می گفتم حدیث آرزومند ی 
خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی. 

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است. 
بدین راه و روش می رو ، که با دلدار پیوندی. 
غزل 440 حافظ

در فراز فوق از درس سحر روز گذشته  خواندیم که " چون معنی خدا با حق و حقیقت و { زیبایی} نیکوی و دانایی آمیخته است  تعبیردیگر سخن این است که ما آدمیان باید ... 
تسلیم { زیبایی و نیکوی و دانایی باشیم }

مسلمان یعنی کسی که تسلیم خداست و پسندد آنچه را جانان پسندد, و تسلیم خدا بودن ،همانطور که عرض کردم ، تسلیم زیبایی بودن است. 
یکی دیگر از معانی که با خدا و با حق و حقیقت آمیخته است { نیکو یی} است. 
مسلمان تسلیم نیکی و نیکویی است ، مسلمان به عبارت دیگر یعنی { نیکو کار}  
همانطور که مسلمان ،زیبا دوست است و زیبا پسند ، چرا که زیبایی با حق و حقیقت آمیخته است ، باید به حکم مسلمانی ،نیکوکار باشد و با نیکویی قرین.

شاه نعمت الله ولی ره در صفحه ی 555 دیوان/ چاپ فخر رازی 
می فرمایند: 
بد مکن ای عزیز و نیک اندیش. 
تا نیابی جزای خود خواری. 
حضرت حق کجا شود راضی. 
که دل بنده اش بیازاری.

طالب آملی نیز در صفحه ی 72کلیات  تصحیح طاهری شهاب  توصیه می کند به { نیک شدن و به نیکویی گراییدن : 
این ندا زآن عالمم هر لحظه می آید به گوش. 
کز بدی رنگی نداری نیک می باید شدن.

باید از بدی کردن اندیشه کرد و نیکوی کرد
مرحوم اسیر لاهیجی گوینده ی قرن نهم هق  در کتاب مثنوی اسرار الشهود صفحه ی 51 تصحیح دکتر برات زنجانی می سرآید :  
لطف و احسان و کرم را پیشه کن. 
نیکویی کن و ز بدی اندیشه کن.

در زبان عرب لغت ( بر)[ با تشدید را ،] معنای نیکویی و نیکوکاری  می دهد 
در مقابل ( هر)[ با تشدید را] به معنای زشتی و بدی. 

در قرآن کریم سوره ی آل عمران آیه ی 92 می خوانیم که : 
" شما هرگز به مقام نیکویی و مرتبت نیکوکاری نخواهید رسید ،مگر از آنچه خود دوست می دارید در راه خدا انفاق کنید و آنچه در راه خدا انفاق  کنید  البته  بدان آگاه است.

از سیاق  آیه چنین استنباط میشود که ( بر) مقام و مرتبه ای است در میان فضیلت ها و آن مقام نیکویی است.
البته با انجام کار نیک انسان به مقام نیکویی نمی رسد ، اما نیکی و خدمت به خلق و برآوردن آرزوهای مردمان و مقدم شمردن دیگران بر نفس خویشتن جزء شرایطی است که برای رسیدن به مقام نیکویی لازم است. 
به خصوص اگر آدمی آنچه را که خود دوست می دارد و نیاز دارد به دیگران هدیه کند ، نشان نیکویی خواهد یافت.

معلوم است که نیکوکار ،نیکی و نیکوییرا از خودش بیشتر دوست دارد  و
 { مقام نیکویی } همین است 
که آدمی فضیلت نیکویی را بیش از هر چیز طالب باشد و حتی نظر به پاداش دنیوی یا  جزای اخروی  آن نداشته باشد و نفس آن نیکویی را از هر پاداش برتر داند. 
رضایت خاطر به انسان دست دهد ،آنگاه که به انجام کار نیکی اقدام می کند.

در آیه ی 92 سوره ی آل عمران  خداوند فرموده است : 
" لن تنالواالبر
حتی تنفقوا مما تحبون ،
وما تنفقوامن شیء ،
فان الله  به علیم 
ترجمه ی آیه را بالا آوردم. 

در این آیه خداوند نفرموده است که آنچه را انفاق کنید ،خدا می پذیرد.بلکه خبر می دهد که { خداوند بر آنچه که انفاق می کنید  داناست.} 
وهمین که آدمی امیدوار باشد که کار او را در عرصه ی عالم پروردگار می بیند و به آن نظر می کند ،در تحکیم شوق به نیکویی کافی است.

نی نی که نمی خواهم کز من اثری ماند. 
آن به ( بهتر)  که در این وادی رفته  اثرم بینی. 
عطار / دیوان ص 679/ تفضلی

مصداق اعلای،  ( مما تحبون)  ، عزیزترین چیز نزد آدمیان ،از نظر عارفان { جان} است. ایثار جان.در راه خدا. 
مولوی در دیوان شمس در این رابطه سروده است : 

ندا  برآمد امشب که جان کیست فدا. 
بجست جان من از جا، که نقد بستانید. 
مضمون سخن همان است که 
خواجه ی شیراز لسان الغیب فرموده است : 

جان نقد محقر است حافظ 
از بهر نثار خوش نباشد. سعدی شیراز 
فرموده است : 

گر برود جان ما در طلب وصل دوست. 
حیف نباشد که دوست ، دوست تر از جان ماست.

آنچه در آیه ی قرآن و آنچه در ابیات شعرا می خوانیم  و امروزه سخت به کاربردش محتاجیم { ایجاد شوق به نیکی و نیکویی و نیکوکاری در تک تک آدمیان است } و صد البته { تحکیم این شوق } . 
خوشا به حال انسانی که تاج با شکوه نیکویی  برسر داشته باشد ،این تاج از تاج زرین که بر تارک شاهان  می درخشد ،زیبنده تر است.  
چرا که گاه تاج شاهان و قدرتمندان  و یاقوت و الماسی که بر سر آن می درخشد ، به قول پروین اعتصامی ،اشک یتیمان و خون دل مستمندان است.
 
روزی گذشت پادشهی از گذرگهی. 
فریاد شوق بر سر هر کوی وبام خاست. 

پرسید ز آن میانه یکی کودکی یتیم
ابن تابناک چیست که بر تاج پادشاست ؟ 

 نزدیک رفت پیره زنی گوژ پشت و گفت. : 
این اشک دیده ی من و خون دل شماست. 

بر قطره ی سرشک یتیمان نظاره کن. 
تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست.

خوشا پادشاهی ، و امیری و صاحب مقامی که نشان قدرت را از سر برگیرد و تاج نیکویی و رحمت را به جای آن بر سر نهد.  واز آنجا که{ الناس علی دین ملوکهم}  مردم بر روش پادشاهان خود و رهبران خود زندگی می کنند و الگو می گیرند ، 
شوق به نیکی کردن و نیکوکاری که در واقع خداپرستی و ایمان به خداست در میان خلق و اجتماع عینیت می یابد.0

نیکنام از صحبت نیکان شوی.  
همچو از پیغمبر تازی بلال.

ناصرخسرو / دیوان 72/ محقق

با خواست خدا و به شرط عمر 
باز هم در ،درس سحری دیگر
 از { نیکی و نیکویی و نیکوکاری } 
سخن خواهیم گفت
که سخت بدان محتاجیم 
{ در این غوغا که کس کس را نپرسد
مرتبط با این بخش
درس سحر / نیکویی 2
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
درخواست کتاب های کمیابقوانین کلیه ضوابط و قوانین فروشگاه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد . در صورت هرگونه تغییر در ضوابط و قوانین فروشگاه متعاقبا تغییرات جدید در همین صفحه درج می گردد . راهنمای خرید برای خرید از فروشگاه پس از اطمینان از موجودیت و قیمت کالای مورد نظر خود ، میتوانید کالا را به سبد خرید خود اضافه نمایید . برای ثبت نهایی سفارش باید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر تا کنون حساب کاربری نساخته اید، ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و حساب کاربری خود را ایجاد نمایید. ضمانت اصل بودن کالا کلیه کالاها دارای برچسب هولوگرام بوده و هیچ گونه دخل و تصرفی بر قطعات و اجزای وابسته آنها صورت نگرفته است . کلیه پک کالا بدون کوچکترین آسیب و کم و کیفی از تولید کننده مستقیما خریداری شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. کلیه گارانتی های ارائه شده برای کالاها نیز از جانب شرکت های معتبر و نمایندگان کالاها می باشد.
تایید logo-samandehi
aparatinstagramtelegramfacebookgoogletwiter
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی